The Met, MoMA&UNH, Staten Island en Ground Zero - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Anne Vlimmeren - WaarBenJij.nu The Met, MoMA&UNH, Staten Island en Ground Zero - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Anne Vlimmeren - WaarBenJij.nu

The Met, MoMA&UNH, Staten Island en Ground Zero

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

15 April 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Lieve allemaal,

Wat vliegt de tijd! Nog een weekend en dan ga ik New York alweer verlaten.

Afgelopen dinsdag heb ik een bezoek gebracht aan The Metropolitan Museum of Art, een museum dat in Central Park en aan The Museum Mile van Fifth Avenue ligt. Om te zorgen dat jullie het vervolg van mijn verhaal begrijpen, zal ik even een pauze inlassen met wat feiten over "The Met". Het museum bevat zo'n twee miljoen kunststukken, verdeeld in negentien zones, zoals Aziatische kunst en Grieks&Romeinse kunst. Je doet er op hoog tempo een kwartier over om om het gebouw heen te lopen, het beslaat 5 streetblocks en heeft 190.000 vierkante meter aan vloeroppervlak. Ter vergelijking: dat is ruim 4,5 keer Hoog Catharijne.

Vanzelfsprekend dat ik eindeloos heb gedwaald (en ben verdwaald) in dit museum. Sommige dingen zijn meer van hetzelfde(aardewerken urnen van de Grieken, munten van de Romeinen, goud van de Inca's), veel dingen zijn ook bijzonder. Eindeloos heb ik naar de marmeren beelden van Auguste Rodin gekeken, bijna net zo mooi als Bernini's werken in Villa Borghese(Rome). Het museum is zo groot dat ze complete tuinen erin aangelegd hebben, met daarbij uitgelegd hoe ze in Azie tuinen ontwerpen. Niets is hier te gek. Dwalend tussen de kunst sla je een hoek om, en ineens ben je alleen, voor heel even is New York stil. Toen ik dit museum uitkwam -het behoeft geen betoog dat de dag toen al bijna voorbij was -ben ik door Central Park teruggelopen om weer wat ruimte in mijn hoofd te krijgen, na al die indrukken.

Woensdag heeft Henk me meegenomen naar het United Nations Headquarters in Midtown. Omdat Hinke er werkt, mocht ik via Henk op plaatsen komen waar je als gewone bezoeker niet komt, en bovendien hoefde ik niets te betalen. Het kostte wel wat moeite en geduld, ik moest namelijk wel door de security, ik moest mijn paspoort afgeven -en vervolgens vroeg er niemand naar mijn toegangsbewijs, maar ik ben blij dat ik er geweest ben! Op de stoel van Ban Ki Moon zitten ging de bewaking net wat te ver begreep ik, maar ik heb er wel naast gestaan, waar andere bezoekers om 200 meter afstand moeten blijven. Ook de zaal van de Veiligheidsraad zijn we ingeweest. Waar je ook komt, alles ademt de sfeer dat het een hele belangrijke plek is, dat er dingen daar besloten worden die heel de wereld aangaan.

Daarna richting het MoMA(Museum of Modern Arts), waar Henk met zijn memberpass 15 dollar discount op mijn kaartje kreeg en bovendien hoefde ik niet in de rij. Ook hier veel gezien, hoewel het erg druk was, en dat verpestte het wel een beetje.

Gisteren ben ik met de ferry naar Staten Island gegaan. De tocht voert je langs Ellis Island en het Statue of Liberty, wat in het echt nog indrukwekkender is dan ik al dacht. Bovendien heb je een prachtig uitzicht op de skykline van Lower Manhattan. Mijn lieve vriendinnetje Jose heeft me 15 foto's meegegeven (een voor elke week dat ik wegben), dus ik maak een foto van elke foto met iets bijzonders van de plek waar ik dan ben op de achtergrond. In dit geval dus de skyline van het zuidelijkste puntje van Manhattan, bezien vanaf Staten Island. Ik was van plan om de ferry van half 1 terug te nemen, maar ik amuseerde me prima op Statem Island. Ik realiseerde me ineens dat het de rust was die ik zo prettig vond, je hoort alleen het water tegen de kade klotsen en je rook het zilte water van de Atlantische Oceaan. Ik ben een wandeling over het eiland gaan maken, heb nog een uurtje in de zon gelegen en me geamuseerd met drie tuinwerkers(die gras inzaaiden vanuit een Starbucksbekertje) en uiteindelijk de pont van half 3 teruggenomen.

Dat, en dat precies is het lekkere van alleen reizen -je kan precies doen waar je zin in hebt. Anderszijds zie ik er ook naar uit om weer onder de mensen te zijn (en ik hoop dat ik dat over een week nog zeg :))
Omdat ik gisteren niet naar Ground Zero ben gegaan, heb ik dat vandaag gedaan. Het gekke is dat toen The Twin Towers gebouwd werden, bijna niemand in NY daar blij mee was. Maar sinds 11 september is Ground Zero heilige grond voor de mensen hier. Daarom maar even onder ons: ik vond er niets aan. Het is een grote bouwput, met hekken eromheen, zoals op het Vredenburg in Utrecht. Je ziet hijskranen bewaren, je hoort een heleboel herrie van boren en het hijen van de grondpalen -maar je ziet niets. Daarom worden er flyers uitgedeeld aan passanten(het zou je baan maar zijn): WTC in Progress!, waarop je kan zien en lezen hoe het met de bouw van de nieuwe torens gaat("40 floors and still counting!"). En dat is het. Dus verdringen de toeristen zich rondom het monument voor de omgekomen brandweermannen. Ik hoorde daar niet bij, want Henk had me de tip voor insiders gegeven: het NY Fire Museum. Naast oude brandweerwagens en oud blusgereedschap, zijn er twee zalen volledig gewijd aan 9/11, inclusief een monument met foto's van alle mannen en vrouwen die zichzelf opofferden om anderen te helpen("All gave some, and some gave all"). Tijdens de wandeling ernaar toe ben ik door Tribeca en Chinatown gelopen. Daar zijn de straten zoals in Europa (dus niet volgens het gebruikelijke Amerikaanse rasterpatroon), wat het echt een gezellige sfeer geeft (en net iets meer moeite met kaartlezen, maar -soit).

Vanavond heb ik gekookt voor het hele gezelschap en morgen ga ik met Joris en Maarten zandkoekjes bakken. Maandagavond vlieg ik via Atlanta naar Santiago de Chile, waar ik dan dinsdagochtend aankom.

Dikke knuffel,

Anne

  • 16 April 2011 - 09:29

    Thijs:

    Hey Anne,

    Ik vind het hartstikke leuk om te lezen dat je al zoveel bezienswaardigheden bezocht hebt in NY. Succes met de zandkoekjes en veel plezier nog in 'The Big Apple'! :D

  • 16 April 2011 - 11:52

    José:

    Wauw! Dat klinkt echt helemaal toppie! Je bent echt zo veel dingen aan het bekijken!! =D
    Ben heel benieuwd naar je foto's!

    Knuffeltjes en kusjes!

  • 16 April 2011 - 12:47

    Wies:

    Waaaauw Anne! Wat doe jij echt enorm toffe dingen! Ik word jaloers als ik het allemaal lees! Nog heel veel plezier, dit laatste weekend in New York en dan begint de reis naar Zuid-Amerika! Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen:) xx

  • 16 April 2011 - 12:53

    Zoë:

    Hey Anne,

    Wat klinkt dat allemaal super leuk zeg! Veel plezier nog in Midden Amerika en met je laatste weekend New York, dat gaat vast wel lukken als ik zo je verhalen lees!

    X Zoë

  • 16 April 2011 - 15:29

    Thijs:

    Heel vet! Zijn de mensen een beetje lief naar je? Ik vind wel dat je nu verplicht bent om heel veel foto's te laten zien!
    xx

  • 16 April 2011 - 21:57

    Renate:

    Hoi anne, wat een geweldige ervaring weer en wat heb je weer veel gedaan, je zal van new york een goede indruk hebben gekregen, en leuk om zo je reis voort te gaan zetten dan gaat die echt beginnen he. veel plezier en een dikke knuffel. van renate

  • 17 April 2011 - 13:54

    Kelly:

    hee ann,
    echt super leuk om je verslagen weer te lezen. Je bent al weer anderhalve week weg. gaat opzich hard maar je heb gelukkig nog paar maanden om lekker te genieten.
    Het is wel een stuk saaier zonder jou op werk, maar ik gun het je wel zo'n super vakantie.

    Tot het volgende verslag

    kus kelly

  • 17 April 2011 - 15:12

    Jonatan:

    wat leuk dat je in het UNH bent geweest! Daar wil de jurist in mij ooit ook heel graag nog eens heen=p
    Veel plezier in Zuid-Amerika!

  • 18 April 2011 - 14:52

    Ronald:

    Heey Anne!!

    Het klinkt echt super!! Echt een aanrader voor iedereen!! Geniet van je laatste weekend in NY en veel plezier in Zuid-Amerika!

    Tot je volgende verslag!
    xx

  • 19 April 2011 - 20:19

    Gerda:

    leuk anne om je zo te volgen veel plezier met je reis doe voorzichtig en ga op je gevoel af geniet er maar van want het is wel bijzonder om deze plekken te bezoeken gr gerda

  • 27 April 2011 - 22:41

    Anko:

    Hey Anne!

    Ik loop een beetje achter, maar nog steeds hartstikke leuk om te lezen wat je allemaal doet! En gaaf om met een insider in UN Headquarters te zitten. Ik zie je trouwens al helemaal overleggen met die bewaker of je toch niet eventjes op die stoel van Ban Ki Moon mag zitten, haha. Zou wel vet zijn geweest ;).

    Kan me voorstellen dat die marmeren beelden van Auguste Rodin veel indruk maakten. Ben zelf dus niet in NY geweest, maar de beelden idd van Bernini in Villa Borghese vond ik errug indrukwekkend.

    Ik moet zeggen, mag ik dat zo zeggen - ja, dat mag ik zo zeggen (sorry, maar zoveel Nederlanders gebruikers het woord 'soit' niet en Mart Smeets is daar toevallig één van de bekendste van (zo niet de enige)), dat ik je schrijfstijl erg amusant vind :P. Keep it coming...

    Kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Anne gaat op wereldreis

Recente Reisverslagen:

28 Juli 2011

Thuis

10 Juli 2011

Galapagos Islands

16 Juni 2011

Amazone & Spaans les in Quito

06 Juni 2011

Langs de kust van Peru

16 Mei 2011

Death Road & Inca Trail
Anne

Anne is 18 jaar, heeft 7 maanden op de broodafdeling van Albert Heijn De Bilt gewerkt en gaat nu achtereenvolgens naar New York, Chili, Argentinië, Bolivia, Peru, Ecuador en de Galapágos-eilanden.

Actief sinds 26 Maart 2011
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 29707

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2014 - 17 Januari 2015

Azie 2014-2015

07 April 2011 - 21 Juli 2011

Anne gaat op wereldreis

Landen bezocht: