Amazone & Spaans les in Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Anne Vlimmeren - WaarBenJij.nu Amazone & Spaans les in Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Anne Vlimmeren - WaarBenJij.nu

Amazone & Spaans les in Quito

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

16 Juni 2011 | Ecuador, Quito

Na vertrek uit Banos kwamen we in Misahualli, waar enorme slangen gewoon in het park lagen te slapen. Vandaaruit pakten we de boot naar onze junglelodge, diep in het Amazoneregenwoud. We begonnen met een orienterende wandeling rondom de lodge, waarbij we erg moesten wennen aan de hoge luchtvochtigheid.
De tweede dag hebben we een 5 uur durende wandeling gemaakt, en dat was in één woord waanzinnig! Gigantische mieren, kikkers kleiner dan mijn pinknagel, prachtig gekleurde bloemen en bessen, zoete vruchten en wandelende bomen(echt waar. Deze bomen verplaatsen zichzelf maar liefst 2 meter per maand! Ze volgen de vruchtbaarheid van de grond en het water door constant hun bast aan de ene zijde te vernieuwen en aan de andere kant af te breken). Ook hebik aan een liaan door het oerwoud geschommeld en limoenmieren gegeten, inderdaad erg verfrissend. ´s Middags bezochten we een lokale gemeenschap waar we "chicha" hebben gemaakt, wat het best valt te omschrijven als maisbier en absoluut geen aanrader is. We kwamen laat terug en na het avondeten en nog een duik in de Amazone ging iedereen slapen. Voor eventjes dan, want toen mijn roommate Dave naar deWC ging en op ons plafond een heuse tarantula ontdekte, was het feest en kwam iedereen uit bed om foto´s te maken.

De volgende morgen zijn we in rubberen ringen de rivier opgegaan om ons door de stroom te laten meevoeren. Dat was big fun, totdat het regenwoud zijn naam eer aan deed en een ware tropische storm over ons uitstortte. Dat was ook nog wel eventjes interessant, maar toen het begon te bliksemen en Shannon en ik niemand anders meer konden zien en ons in de sterkste stroming in het midden van de rivier bevonden, werd het wel een beetje eng. En tegen de tijd dat we de oever bereikt hadden, was het natuurlijk zonnig met een stralend blauwe lucht. C´est la vie.

Vervolgens heb ik met een aantal anderen een museum over leven in de jungle bezocht en onze gezichten laten beschilderen. Als afsluiting hebben we een echte inheemse medicijnman bezocht die een aantal van ons gereinigd heeft van kwade geesten.

Het bezoek aan de jungle was waanzinnig interessant, zeker voor een bioloogin spe,en we hebben veel lol gehad. Maar er is ook een keerzijde.
De houtkap in de jungle is gigantisch. Ik heb het zien gebeuren, de zaag door het oerwoud horen snerpen en het resultaat gezien. Pikant, pijnlijk en frustrerend gegeven is dat 40% van de houtkap gebeurd in opdracht van MacDonalds en BurgerKing. Na alle kritiek op het veelvuldig gebruik van plastic hebben ze het beleid klaarblijkelijk omgegegooid: in plaats van schadelijke stoffen aan de planeet toe te voegen, vernietigen ze nu al het goede.

Otavalo was de laatste stop voor Quito en het was ook mijn laatste avond! Met een bezoek aan een shishabar, Italiaans restaurant en karaoke bar(Bohemian Rhapsody is best moeilijk met Spaanse ondertiteling!) heb ik afscheid genomen van Jay, Shannon, Matt, Dawn en Dave, mensen die ik zeker ga missen.

De laatste dag heb ikover de markten van Otavalo rondgestruind en de evenaar bezocht. Bij aankomst in het hotel wachtte mij het definitieve afscheid en daarna heb ik een taxi naar mijn gastgezin genomen. Mijn hostmama, Venus, is erg lief en zorgzaam.
Maandag begon school. Na een grammaticatest -een regelrechte catastrophe -en een mondeling, werden we wegwijs gemaakt in Quito. Quito ligt in een smal dal en dat maakt dat het een longitudinale stad is. 22 km lang en 3 km breed: dat maakt het zelfs voor mij makkelijk mijn weg te vinden, want het is óf noord, óf zuid.

De tweede dag bleek dat ik in Gevorderd 3 zat. Wagner, mijn docent wilde me nog overplaatsen naar Vergevorderd 1, maar omdat ik hier maar 1 week ben, heb ik dat aanbod afgeslagen. Ik kan toch niet alles ophalen. Mijn klasje bestaat uit 5 leerlingen, dus net als op de middelbare school veel persoonlijke aandacht. School begint om half 9 en van 10 tot half 11 kijken we een Spaanse film. Daarna is het pauze en van 11 tot 1 doen we activiteiten en grammatica.
De rest van de dag ben ik meestal "downtown", naar het oude cetrum of ik bezoek een van de middagklassen(zoals salsales!).

Gisteren ben ik naar de dokter geweest, omdat ik al 2 weken diarree had. Hij zei dat het een bacteriele infectie was - ook mijn eigen diagnose -en heeft me 6 pillen per dag voorgeschreven, waarvan 2 om mijn maag te beschermen tegen de andere pillen. Alsof dat niet genoeg is, mag ik tot mijn vertrek naar de Galapagos geen zuivel, geen vet, en geen gluten eten. Ongeveer niets dus, maar het is voor mijn gezondheid.

Maandag vertrek ik naar de eilanden, voor 4 weken. Ik zit vrij afgelegen en heb één keer per week gelegenheid om op internet te gaan, hoewel ik misschien ook andere dingen in die tijd kan doen. Ik ga in ieder geval proberen om mijn blog upgedate te houden!

Dikke knuffels!! xx

(By the way, for the ones who were interested, de bungeejump was amaaaazing! Het was een overwinning op mezelf, want elke cel in je lichaam weerhoudt je ervan om te springen, maar het was supernice!)

  • 16 Juni 2011 - 20:08

    Renate:

    Ik ben trots op je ,je uitdaging met bungy jumping en natuurlijk het afscheid nemen van een aantal kamaraden die je hebben bij gestaan zal best wennen zijn. sterkte meis en geniet nog maar even lekker. groetjes renate

  • 16 Juni 2011 - 21:34

    Ben:

    Klinkt goed, dat regenwoud, behalve de tarantula... Toch een minpuntje in de evolutie :)
    Bomen die hun bast vernieuwen en zo zich verplaatsen? Hmm, heb het even gewikipediaat en lijkt me sterk dat ze dit doen aan de hand van nutriënten concentraties. Kan me niet voorstellen dat ze hun wortels uit de grond kunnen trekken (die moeten in de grond zitten, anders kunnen ze niet bij de nutriënten) om zo een 'stap' te zetten. Ik kan me wel voorstellen dat ze zich verplaatsen, maar niet actief achter de nutriënten aan. Just my 2 cents :) En ach ja burgerking en mcdonalds... Mijn lever gaat ook altijd spontaan pijn doen als ik daar eet, moet mijn biologisch instinct zijn dat me waarschuwt voor zowel de kwaliteit van het eten als de herkomst van de verpakking xD Ook al een infectie trouwens, kan me herinneren dat Gerben ook in Quito (of iig in Ecuador) een infectie opliep. Plaatje van de condor is erg machtig trouwens!

  • 17 Juni 2011 - 16:36

    Lia/henk:

    Hallo lieve Anne,
    Nog steeds volgen wij als Limbabwezen jouw geweldige reis en lezen met veel plezier jouw reisverslagen. Na een korte vakantie in de Normandie hetgeen in schril contrast staat met jouw geweldige reis was het na onze terugkeer tijd om jouw volgende reisverlsgen te lezen. Het einde komt al weer in zicht maar wij wensen jouw nog veel plezier en tot het volgende verslag. dikke knuffel van de limbabwezen

  • 19 Juni 2011 - 01:49

    Ronald:

    Heey lieve anne!
    Echt super stoer van je de bungee jump!! Ik vond het amazone gebied op Discovery channel er altijd al mooi uit zien in het echt zou het nog wel beter zijn! Wel zonde dat je dan ook de houtkap heb gezien!
    Geniet van je 4 weken in galapagos! En tot je volgende blog!! Xxx

  • 20 Juni 2011 - 19:24

    Thea Verkerk:

    ik heb bij dit verslag zitten griezelen, vooral bij die tarantula.Je beschrijft het ook zo echt dat ik het helemaal voor me ziag.Fijn joh dat je het bij je gastgezin goed naar je zin heb.
    nu meis geniet nog verder en hou het een beetje minder eng met alle dingen die je meemaakt.
    een knuffel van Arie en mij.

  • 04 Juli 2011 - 09:58

    Auke Nauta:

    Hallo Anne,

    Je verhaal over de Amazone gelezen. Stoer en indrukwekkend. En al die mieren en ander enge beesten. Dat is nog eens iets anders dan de teken in onze Diebergse bossen, een bijproduct van onze zoektocht naar bosbessen. Het beste met je gezondheid en veel plezier op de Isles de Galápagos.

    Groet van Auke,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Anne gaat op wereldreis

Recente Reisverslagen:

28 Juli 2011

Thuis

10 Juli 2011

Galapagos Islands

16 Juni 2011

Amazone & Spaans les in Quito

06 Juni 2011

Langs de kust van Peru

16 Mei 2011

Death Road & Inca Trail
Anne

Anne is 18 jaar, heeft 7 maanden op de broodafdeling van Albert Heijn De Bilt gewerkt en gaat nu achtereenvolgens naar New York, Chili, Argentinië, Bolivia, Peru, Ecuador en de Galapágos-eilanden.

Actief sinds 26 Maart 2011
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 29726

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2014 - 17 Januari 2015

Azie 2014-2015

07 April 2011 - 21 Juli 2011

Anne gaat op wereldreis

Landen bezocht: